iranphe.ir



پیشگیری از آسیب عضلات و مفاصل و بروز مشکلات اسکلتی در خانمها و البته آقایون

میانگین امتیار کاربران: / 4
ضعیفعالی 

یکی از شعارهای اصلی ارگونومی «باهوش‌تر کار کنید، نه بیشتر» است، با کمی دقت در انتخاب لوازم آشپزی و چند تغییر ساده در آشپزخانه‌تان می‌توانید شرایط را برای کاری را حت‌تر و کم‌خطر‌تر فراهم کنید تا کار در آشپزخانه برایتان آسان‌تر، ایمن‌تر و لذتبخش‌تر شود.

یکی از عوامل ایجاد مشکلات اسکلتی و عضلانی انجام حرکات تکراری است. بسیاری از کار‌ها مانند رنده کردن و خرد کردن سبزی‌ها با حرکات تکراری همراه است. از انجام حرکات تکراری پرهیز کنید. انواع لوازم برقی که این روز‌ها در آشپزخانه به کمک شما آمده اند، از انجام حرکات تکراری و آسیب ناشی از آن‌ها پیشگیری می‌کند. به جای انجام کار‌ها به روش سنتی و دستی، می‌توانید از این وسایل که برای راحتی شما طراحی شده، استفاده کنید. این موضوع را جدی بگیرید و از وسایلی که برای راحتی بیشتر طراحی شده، استفاده کنید. لازم نیست این وسایل برقی باشند. گاهی استفاده از ابزارهای مکانیکی ساده ای مانند دستگاه برش‌دهنده تخم مرغ و وسایل ساده ای که برای له کردن تخم مرغ و برش دادن گوجه فرنگی طراحی شده، کار را آسان‌تر می‌کند.

از وسایل و ظروف ارگونومیکی که برای راحتی بیشتر طراحی شده‌اند، استفاده کنید. ماهی‌تابه های دردار که طبخ غذا در آن‌ها نیاز به ایستادن طولانی مدت کنار اجاق گاز و برگرداندن غذا ندارد، نمونه ای از این لوازم هستند.

برای نگهداری نمک و ادویه هایی که برای آشپزی مرتب به آن‌ها نیاز دارید از ظروفی استفاده کنید که به راحتی می‌چرخند و درب آن‌ها برای باز و بسته شدن نیازی به پیچاندن و چرخاندن ندارد.

روغن را در ظرفی کوچک‌تر و سبک‌تر که برداشتن و گذاشتن آن آسان باشد بریزید، آب‌لیمو و آب‌غوره و سرکه را هم در ظروفی که سبک بوده و استفاده از آن‌ها آسان است، بریزید.

مایع ظرفشویی را روی دیوار و در ارتفاع مناسبی کنار شیر سینک نصب کنید. با این کار دیگر لازم نیست هنگام شستن ظروف مایع ظرف‌شویی را هر بار برداشته و دوباره سر جایش بگذارید.

یک ساعت زنگدار در آشپزخانه قرا دهید و برای اعلام زمان پخت غذا از آن استفاده کنید تا مجبور نشوید در حین پخت چند بار به غذا سر بزنید.

غذا در مایکروویو خیلی سریع می‌پزد و کوتاه شدن زمان پخت غذا موجب می‌شود شما زمان کمتری در آشپزخانه مشغول پخت و پز شوید.از قوریهای ارگونومیک که در آن‌ها لوله قوری ۹۰ درجه جلو‌تر از جای معمول است، استفاده کنید. با این کار به جای اینکه هنگام ریختن چای مچ دستتان را خم کرده و بچرخانید، فقط چرخش دست کافی است و یک فشار اضافه به مچ دست حذف می‌شود.

از لیوانهای دسته دار، قاشقهای سبک و خوش‌دست، بشقابهای سبک و چاقوهای تیز و خوش‌دست که دسته آن‌ها به شکلی ارگونومیک طراحی شده و کار با آن‌ها راحت‌تر است، استفاده کنید.

سبزیهایی مانند هویج، لبو و سیب زمینی را به جای آنکه وقتی خام و سفت و سخت هستند پوست بکنید؛ ابتدا آب‌پز کنید و بعد که نرم شدند آن‌ها را پوست کنده و خرد یا له کنید. این‌طوری فشار کمتری به مفاصل و عضلاتتان وارد می‌شود.

یکی از اصول ارگونومی، تقسیم بار سنگین به تعداد بیشتری بار سبک است. در خانه هم این را امتحان کنید. به عنوان مثال به جای اینکه سوپ را در یک ظرف بزرگ بریزید، آن را در دو ظرف کوچک‌تر بریزید. این‌طوری هم بردن ظرف سر سفره راحت‌تر می‌شود؛ هم دسترسی به آن آسان‌تر.

در یک زمان، حجم زیادی از کار انجام ندهید و کار‌ها را در فواصل زمانی مختلف انجام دهید، نقص‌ها را به موقع برطرف کنید و تعمیرات لازم را انجام دهید. درب کابینتها را روغن کاری کنید تا راحت‌تر باز و بسته شوند. واشر شیر ظرفشویی را به موقع تعویض کنید تا موقع باز و بسته کردن شیر به مفاصل دست فشار وارد نشود.

برای پیشگیری از کمردرد، از صفحه های قابل ارتجاع استفاده کنید. این صفحه‌ها را می‌توانید از فروشگاههای لوازم ورزشی خریداری کنید.

خانم های خانه دار صندلی‌ای که راحت قابل حمل باشد در آشپزخانه قرار دهید تا هر وقت خواستید بنشینید از آن استفاده کنید. چهارپایه کوچکی نیز در آشپزخانه داشته باشید تا زمانهایی که ایستاده کار می‌کنید یک پایتان را روی آن بگذارید.

ارتفاع کار در آشپزخانه باید حداقل ۹۰ سانتی متر باشد اگر بلند‌تر یا کوتاه‌تر از میانگین هستید ارتفاع سطح کار را در حد راحتی خودتان تغییر دهید. اگر قد همه افراد خانواده تان بلند است یک سطح چوبی روی قسمت بالایی کابینت قرار دهید، طوری که سطح کار بلند‌تر شود.

هنگام کار به وضعیت بدنتان توجه داشته باشید و پشت و شانه‌ها را خم نکنید. همیشه با پشت صاف، شانه های رو به عقب و زانوهای کمی خمیده کار کنید.

آشپزخانه باید نور کافی داشته باشد، تا هنگام کار دید کافی داشته باشید و مجبور نشوید به جلو خم شوید تا سرعت کارتان کم شود. توجه داشته باشید که سایه کابینت‌ها و هود روی سطوح دید را کم می‌کند و بهتر است در صورت لزوم از نور موضعی استفاده کنید.

مسیر رفت و آمدتان را تمیز نگه دارید و مراقب گوشه های تیز و برنده باشید. گاهی نقاط تیز و برنده در گوشه و کنار کابینتها موجب بریدگی می‌شود و لازم است آن‌ها را با چکشکاری یا چسباندن تکهای فوم نرم برطرف کنید.

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تغییر کد امنیتی

مطالب تصادفی از سایت

در خبرنامه ما عضو شوید

دکتر حمید قاسمی

iranphe for your business with Joomla ready to go. Launch your online home with iranphe.ir.